سلام دادا :)

پیوندها
چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۶ ب.ظ

مفهوم موسیقی از دیدگاه اندیشمندان

از نظر دانشمندان موسیقی چیست؟ ارسطو معتقد بود که موسیقی شاخه ای از علوم انسانی است. ابن سینا نیز در کتاب شفا از این نظریه استفاده کرده و معتقد است که ذوق و استعداد نوازنده نیز در آن به کار رفته است. در عصر امروز موسیقی دانش و هنر گسترده ای تلقی می شود که به زیر شاخه ها و بخش های مختلف و تخصصی تقسیم می شود. در ادامه به بررسی نظریات دانشمندان در خصوص هنر موسیقی می پردازیم.

ارسطو: ارسطو معتقد بود که موسیقی هنری لطیف است که در کلام انسان نمی گنجد و باید به صورت آوا باشد تا موسیقی تلقی شود.

افلاطون: افلاطون موسیقی را حیات بخش می دانست و معتقد بود که به همه موجودات روی کره زمین حیات می بخشد، بالی برای تفکر و جهشی برای تخیل انسان. روح انسان را پرورش می دهد و ذوق و استعداد آنها را افزایش می دهد.

ابوعلی سینا: ابوعلی سینا موسیقی را علمی مانند ریاضیات می داند که معتقد بود آهنگ ها از نظر نحوه نواختن و زمان، سازگاری و لطافت با صداهای دیگر مانند علوم ریاضی بررسی می شود.

بتهوون: بتهوون هنر زیبای موسیقی را فراتر از علم و فلسفه می دانست. او معتقد بود که زبان روح و قلب انسان موسیقی است. جایی که نمی توان کلمات را به زبان آورد، موسیقی جاری می شود.

هگل: هگل معتقد است که موسیقی از روح و اعماق انسان می آید و معتقد است که با روح رابطه مستقیم دارد و متعلق به درون انسان است.

تصور کنید وقتی باد از لابه لای برگ درختان و آبشارهای طبیعت می گذرد چه صدای دلنشین و طبیعی ایجاد می کند. پس باید پذیرفت که موسیقی نشات گرفته از فطرت انسان است و جز زیبایی و آرامش چیزی نمی آفریند.

مفهوم موسیقی

 
انواع آلات موسیقی

حالا که متوجه شدید موسیقی چیست، بیایید به سراغ معرفی سازهای مختلف برویم. معمولاً به هر وسیله ای که بتواند صدا تولید کند، ساز می گویند، اما منظور از آلت موسیقی، سازی است که بتوان آن را نواخت و صدای دلنشینی تولید کرد. قدیمی ترین ساز بادی کشف شده مربوط به دوره انسان های اولیه بود که از استخوان انسان ساخته می شد. در ادامه به بررسی مطالب برخی از انواع آلات موسیقی می پردازیم.
پوشال

قدیمی ترین ساز بادی به نی معروف است که از لوله ای استوانه ای شش گره و هفت سیم تشکیل شده است. یکی از سازهای محلی است و در تمام نقاط ایران از آن استفاده می شود.
کارنا

کرنا یکی از سازهای تاریخی است که در استان های مختلف به شیوه های مختلف نواخته می شود. مهم ترین شهرها عبارتند از بختیاری، مشهد، شمال و گیلان. کرنا بیشتر در استان هایی مانند گیلان، چهارمحال بختیاری و خوزستان استفاده می شود.
سرنا

یکی دیگر از سازهای بادی که در استان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد سرنا است. در ایران سرنا را همراه با نقاره و دهل می نوازند. مثلاً در استان های کردستان و لرستان با نواختن دهل خبر مرگ یک نفر را می دهند و یا در روستاهای استان آذربایجان غربی برای عروسی ساز سرنا همراه با رقص محلی چوبی می نوازند.
نی انباری

در نقاط مختلف ایران به این ساز خایک نای نیز می گویند و بیشتر در استان های جنوبی ایران استفاده می شود.
وتر

منظور از ساز زهی در موسیقی چیست؟ یکی از اصلی ترین سازهای اصیل ایرانی تار است که شکل گلابی مانندی دارد. سازهای دو تار و سه تار را از سازهای زهی می دانند که معمولاً در کویرهای ترکمنستان و نواحی خراسانی استفاده می شود. ظاهری شبیه گلابی دارد و دارای شکمی چندقسمتی با شش سیم در بالای ساز است.

https://old.qom.ac.ir/portal/Forum/PortalForum/ShowForum.aspx?Object=&CategoryID=&LayoutID=&ID=&CategoryPageId=72b83920-188e-45dd-8b6f-15ffb3cc207c&g=posts&t=246194

  • مردم ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی